|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

پنج طرح بزرگ مدیریت منابع آب خراسان شمالی با حضور رییس جمهوری بهره برداری شد

پنج طرح مدیریت منابع آب استان خراسان شمالی در زمره طرحهای مهر ماندگار، روز چهارشنبه با حضور دکتر محموداحمدی نژاد رییس محترم جمهوری اسلامی ایران به بهره برداری رسید.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی، مهندس "علیرضا عامری" مدیرعامل این شرکت در این مراسم گفت: این پنج طرح شامل طرح بزرگ آبرسانی به شهر بجنورد از سد شیرین دره، طرح آبرسانی به اسفراین از سد اسفراین، طرح آبرسانی به شهرهای گرمه و جاجرم، سدگلول و شبکه آبیاری پایاب سد شیرین دره است.
وی مجموع اعتبار هزینه شده برای اجرای این 5 طرح را حدود دو هزار و 150 میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: تلاش چندساله کارکنان و مدیران این شرکت برای تحقق اهداف چندین طرح بزرگ آبرسانی و سدسازی و شبکه‌های آبیاری به بار نشسته است.
او افزود: کلنگ طرحهایی که شش سال پیش همزمان با نوپایی شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی، به پشتوانه همت کارکنان جوان این شرکت یک یک به زمین می‌خورد پس از ماهها و سالها تلاش شبانه‌روزی، اکنون هر یک به سامانه‌ای تبدیل شده است که میلیونها متر مکعب آب را از سدهای بزرگ استان به وسیله بیش از 130 کیلومتر خط انتقال به تصفیه‌خانه‌های مدرن آب شرب و سپس شبکه‌های آبرسانی شهرهای مهم استان منتقل می‌کنند.
 

طرح آبرسانی به بجنورد
مهندس عامری گفت: طرح ملی آبرسانی به شهر بجنورد برای تامين آب جمعيت شهر بجنورد تا افق 1410 پيش بيني شده است و با بهره‌برداری کامل از این طرح سالانه 20 ميليون و 500 هزار متر مكعب آب مورد نیاز شهر بجنورد و روستاهاي اطراف مسیر خط انتقال از سد شیرین دره تامين خواهد شد.
وی گفت: این طرح به صورت عملیاتی اواخر سال گذشته بهره برداری شده است و آب پس از عبور از 48 کیلومتر خط لوله و اختلاف ارتفاع 740 متر با پشت سر گذاشتن 4 ایستگاه پمپاژ قوی. بعد از گذراندن فرایند تصفیه وارد شبکه آب شرب شهر بجنورد می شود.
او با اشاره به توانایی و استفاده از فن آوری تصفیه عناصر و فلزات سنگین از آب به عنوان یکی از مهمترین ویژگی‌های این تصفیه خانه، گفت: تصفیه خانه طرح آبرسانی بجنورد توانایی تصفیه سالانه 20 میلیو ن و 500 هزار متر مکعب آب را با خروجی بهترین کیفیت داراست. به گفته او این طرح با اعتبار یکهزار و 250 میلیارد ریال اجرا شده است.
 

طرح آبرسانی به اسفراین
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی افزود: طرح آبرسانی به شهر اسفراین نیز شامل 16 کیلومتر خط انتقال آب از سد به شهر اسفراین، یک تصفیه خانه با ظرفیت تصفیه 500 لیتر در ثانیه و دو مخزن با ظرفیتهای 10 هزار و دو هزار و پانصد متر مکعب است.
او هدف از اجرای این طرح را تامین سالانه 10 میلیون متر مکعب آب باکیفیت و مطمئن تا افق سال 1415 برای شهر اسفراین ذکر و تصریح کرد: این طرح نیز به صورت عملیاتی اواخر سال گذشته به بهره برداری رسیده و با بهره برداری کامل از این طرح سالانه 7 میلیون متر مکعب آب با کیفیت برای شرب شهر اسفراین به این شهر منتقل خواهد شد.
وی اعتبار هزینه شده برای اجرای این طرح را حدود 250 میلیارد ریال اعلام کرد.
 

طرح آبرسانی به گرمه و جاجرم
مهندس عامری اعلام کرد: کار اجرایی طرح آبرسانی به شهرهای گرمه و جاجرم از چاههای مرغزار نیز شامل 60 کیلومتر خط انتقال، یک ایستگاه پمپاژ و پنج مخزن با ظرفیتهای 500 تا دو هزار متر مکعب و یک ایستگاه کلرزنی، پایان یافته و آماده بهره برداری است.
وی هدف از اجرای این طرح را تامین آب با کیفیت تا افق سال 1415 اعلام و گفت : با بهر ه برداری از این طرح سالانه پنج میلیون متر مکعب آب آشامیدنی مورد نیاز به این دو شهر منتقل خواهد شد.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی اعتبار ریالی هزینه شده برای این طرح را 170میلیارد ریال اعلام کرد.
 

سد گلول
مهندس عامری اظهار داشت: کار اجرایی سد گلول نیز در پاییز سال گذشته پایان یافته و آماده بهره برداری شده است.
به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی، او هدف از ساخت این سد را استفاده بهینه از سیلاب و جبران نسبی کمبود آب در بخش کشاورزی و صنعت منطقه اعلام کرد و گفت: با بهره برداری از آن آب مورد نياز 250 هكتار از زمین‌های روستاهاي ميلانلو و تخت چرمه در شمال شهر شیروان تامین خواهد شد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی تصریح کرد: برای انتقال آب سد گلول به زمین های کشاورزی منطقه، 3900 متر خط انتقال آب، 12کیلومتر خط انتقال برق 20 کیلوولت و یک ایستگاه پمپاژبا توان انتقال 456 لیتر بر ثانیه ساخته شده است که آب مورد نیاز 130 هکتار باغ و 71 هکتار زمین کشاورزی را به منطقه تامین کند.
وی افزود: سد گلول در شهرستان شیروان در فاصله زمینی 90 کیلومتری شمال شهر شیروان ساخته شده و برای طرح سد مخزنی گلول و شبکه آبیاری و زهکشی زمین های پایاب آن در مجموع حدود 220 میلیارد ریال هزینه شده است.
به گفته او مخزن سد گلول، توان تنظیم دو میلیون و 700 هزار متر مکعب آب در سال را دارد و بدنه سد مخزنی گلول از نوع خاکی با هسته رسی، ارتفاع تاج این سد از بستر رودخانه 23 متر، طول تاج آن 310 متر و عرض تاج آن 8متر است.
 

شبکه آبیاری پایاب سد شیرین دره
مهندس عامری، افزود: شبکه اصلی آبیاری پایاب سد شیرین دره نیز با هدف تنظيم آب و بهبود آبياري پنج هزارو 257 هکتار از زمين‌هاي كشاورزي منطقه ساخته شده و آماده بهره برداری شده است.
وی اعتبار هزینه شده برای اجرای این طرح را بیش از 260 میلیارد ریال ذکر کرد و گفت: شبکه اصلی آبیاری و زهکشی پایاب سد شیرین دره57 کیلومتر و شبکه فرعی آن نیز 120 کیلومتر طول دارد.
او تصریح کرد: با بهره برداری از این شبکه آبیاری می‌توان از روش آبیاری قطره‌ای و در بخشی از آن هم می‌توان از روش آبیاری بارانی بهره گرفت و در هر دو حالت یاد شده، نیازی به سامانه پمپاژ نیست و این ویژگی می‌تواند هزینه سرمایه گذاری و بهره برداری از طرحهای آبیاری تحت فشار را کاهش دهد.
سد شیرین‌دره در شهرستان مانه و سملقان، بزرگترین سد استان خراسان شمالی است که توان تنظيم سالانه حدود 65ميليون متر مكعب آب را دارد.
 

کد خبر: 277
  تاریخ خبر : 22 خرداد 1392
 2090
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 27
  • بیشترین بازدید همزمان : 462
  • بازدید امروز : 3,567
  • بازدید دیروز : 6,876
  • کل بازدید : 5,109,771
  • آخرین به روزرسانی : 28 فروردین 1403 12:32:01
  • شناسه IP شما : 18.217.144.32

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : خراسان شمالی، بجنورد، خیابان طالقانی شرقی ، بلوار استقلال ، روبروی بوستان شهر
  • کدپستی : 9415644891
  • تلفن : 2-32263281-058
  • فاکس : 32263280-058
  • پست الکترونیکی : info[at]nkhrw.ir
  • پیامک : 30006883
  • تلفن گویا :