|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

طرح ملی دانش آموزی نجات آب

اجرای رسمی طرح دانش‌آموزی نجات آب در خراسان شمالی آغاز شد

اجرای رسمی و عملیاتی طرح دانش‌آموزی نجات آب در خراسان شمالی با هدف پوشش 100 درصد دانش آموزان دوره اول متوسطه این استان روز سه‌شنبه در آیینی با حضور مسئولان ارشد استان و حضور پر رنگ بخشهای مختلف صدا و سیما آغاز شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی مهندس «محمدحسین علی‌نیا» معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان شمالی در آیین رسمی آغاز اجرای این طرح، با اشاره به ضرورت عزم همگانی برای نجات آب، بر لزوم ایمان و باور به جایگاه و اهمیت آب برای بهره‌وری بهینه از آن تاکید کرد.

او گفت: ما آب را نجات نمی‌دهیم، این وجود آب است که بشر را از نابودی نجات می‌دهد و به همین دلیل باید به ضرورت حفاظت از این منابع حیاتی ایمان داشته باشیم تا رفتار عمومی برای مصرف بهینه آن در جامعه نهادینه شود.

وی با اشاره به خشکسالی‌های مداوم در خراسان شمالی و محدودیت شدید منابع آب در این استان تاکید کرد: برای مدیریت شرایط و گذار به شرایط مطلوب، چاره‌ای جز مدیریت مصرف و بهینه سازی الگوی کشت نداریم.

او توضیح داد: بخش عمده آب استان در بخش کشاورزی مصرف می‌‌شود و به فرمایش مقام معظم رهبری، بد مصرف می‌شود که باید الگوی مصرف ما اصلاح شود.

مهندس علی‌نیا، روند مقدمات اجرای طرح اطلاع رسانی و فرهنگ سازی دانش‌آموزی نجات آب و رسوخ آن در بین آموزشگاههای استان را مطلوب خواند و گفت: نقش دانش آموزان در تغییر نگرشها، باورها و رفتارهای جامعه، بسیار کلیدی است.

او ابراز امیدواری کرد که با هماهنگی و همکاری مطلوب پیش آمده بین شرکت آب منطقه‌ای و اداره کل آموزش و پرورش استان، فرهنگ مصرف بهینه آب به صورت اساسی نهادینه شود.

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی نیز در این آیین، چالش اصلی مدیریت آب استان را مصرف بی رویه و نادرست آب در بخش کشاورزی و برداشت غیرمجاز و بیش از حد از منابع آب زیرزمینی و سطحی و  مصرف نادرست و شیوه‌های پرمصرف آبیاری اعلام کرد.

مهندس «فیروز شکیبا» گفت: برداشتهای بی رویه و غیرمجاز از منابع آبهای سطحی و زیرزمینی در این استان،  منابع آب را با مشکلات جدی مواجه کرده و موجب شده است تا وزارت نیرو توسعه بهره‌برداری از منابع آب زیرزمینی در هشت دشت از 11دشت استان را ممنوع اعلام کند.

وی با اشاره به اینکه حدود 94 درصد کل منابع آب استان در بخش کشاورزی و با بهره‌وری بسیار پایین مصرف و از دسترس خارج می‌شود، تصریح کرد: سالانه بیش از 100 میلیون متر مکعب آب از منابع آب زیرزمینی به صورت غیرمجاز برداشت می شود.

او توضیح داد: از بین رفتن آبخوانها و سفره‌های آب زیرزمینی و کاهش ظرفیت تغذیه منابع آب زیرزمینی و به تبع آن نشست زمین و وارد شدن خسارت سنگین به زیرساختها و تاسیسات زیربنایی، کاهش کیفیت منابع آب موجود، خشک شدن قناتها و چشمه‌ها، بایر شدن زمین‌های کشاورزی و ایجاد بیکاری و هجوم کشاورزان به شهرها از پیامدهای ناهنجار برداشت بی‌رویه از آبهای زیرزمینی  است.

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی، دانش آموزان دوره اول متوسطه را پیشگامان توسعه و آیندسازان کشور خواند و گفت: امیدواریم با مشارکت این عزیزان آینده‌ای بدون مشکل برای آب استان و کشور داشته‌ باشیم

سخنگوی شرکت آب منطقه‌ا‌ی خراسان شمالی نیز در حاشیه آیین رسمی آغاز اجرای این طرح دانش آموزی نجات آب در این استان، هدف از اجرای این طرح را تبیین چالشهای منابع آب و ارایه راهکارهای مدیریت صحیح و عمومی این منابع و جذب مشارکت و همکاری مردم از طریق اطلاع رسانی و فرهنگ سازی دانش آموزان اعلام کرد.

بابک بهادری مخاطبان اصلی و مستقیم این طرح در استان را دوره اول متوسطه شامل پایه های هفتم، هشتم و نهم ذکر کرد و گفت: گستره پوشش طرح در استان کل دانش آموزان دوره اول متوسطه به تعداد 37 هزار نفر در 454 آموزشگاه در بر می‌گیرد.

او تصریح کرد: طی یک ماه اخیر مقدمات اجرای این طرح فراهم شده، رابطان کل آموزشگاههای هدف آموزشهای لازم را دیده‌اند و اجرای آن در سال تحصیلی 95-94 تا اردیبهشت ماه سال آینده به طول می‌انجامد.

وی گفت: به یاری خدا قرار است این طرح با همکاری اداره روابط عمومی شرکت آب منطقه ای و اداره آموزش دوره اول متوسطه اداره کل آموزش و پرورش و صداو سیمای خراسان شمالی به مدت شش سال متوالی در استان انجام شود.

آیین رسمی آغاز اجرای طرح فرهنگ‌سازی سازی دانش آموزی نجات آب در خراسان شمالی روز سه ‌شنبه به صورت نمادین با حضور مسئولان ارشد استان و دانش آموزان و دبیران دوره اول متوسطه آموزشگاه 13 آبان شهر بجنورد به نمایندگی از کل دانش‌آموزان و دبیران این استان در تالار کانون فرهنگی تربیتی شهید باهنر بجنورد برگزار شد.

این مراسم به صورت زنده از رادیوی خراسان شمالی پخش شد و  توسط بخشهای مختلف صدا، سیما و اطلاعات و اخبار مرکز صدا و سیمای خراسان شمالی و سایر مطبوعات و خبرگزاریهای سراسری و محلی پوشش داده شد.

شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی در سال تحصیلی 91-90 رتبه دوم کشوری را در اجرای طرح دانش آموزی نجات آب کسب کرده است.

 

 

کد خبر: 458
  تاریخ خبر : 29 دی 1394
  آخرین به‌روزرسانی : 23 فروردین 1395
 مدیر روابط عمومی
 2554
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 15
  • بیشترین بازدید همزمان : 462
  • بازدید امروز : 948
  • بازدید دیروز : 1,572
  • کل بازدید : 4,956,611
  • آخرین به روزرسانی : 27 اسفند 1402 15:12:15
  • شناسه IP شما : 54.235.6.60

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : خراسان شمالی، بجنورد، خیابان طالقانی شرقی ، بلوار استقلال ، روبروی بوستان شهر
  • کدپستی : 9415644891
  • تلفن : 2-32263281-058
  • فاکس : 32263280-058
  • پست الکترونیکی : info[at]nkhrw.ir
  • پیامک : 30006883
  • تلفن گویا :