«با نام و یاد خدا»
«منشور اخلاقی سازمان ویژه طرح تکریم ارباب رجوع»
به منظور جلب رضایت ارباب رجوع (بهبود کیفیت ارائه خدمات و برخورد کارکنان و دست اندرکاران شرکت سهامی آب منطقه ای خراسان شمالی ) هجده رهنمود جهت رعایت ارائه می گردد. امید است با رعایت موارد زیر باعث خشنودی خدا و خلق باشیم.
متانت رفتار، شکوه آدمی است.
1- همیشه تلفن را با گفتن (سلام علیکم، شرکت سهامی آب منطقه ای ...) و یادآوری قسمت مربوطه جواب دهید.
2- هیچگاه اجازه ندهید تلفن برای مدت طولانی زنگ بزند. زیرا شخصی که در طرف دیگر تلفن است از انتظار بی مورد ناراحت شده و طبیعتاً در رفتارش با شما بی تاثیر نخواهد بود.
3- بهتر است برخورد شما با مراجعه کننده همیشه با تبسمی آرام همراه باشد.
4- همیشه مدارک ارباب رجوع را با لحن مودبانه از وی بخواهید.
5- هیچوقت صدای خود را برای ارباب رجوع بلند نکنید و در برابر خشونت کلامی، متین، شکیبا و خویشتن دار باشید.
6- هیچگاه مدارک را برای وی پرت نکنید.
7- اگر از ارباب رجوع خطا یا اشتباهی سر زد، او را سرزنش نکنید و طبق قانون با وی رفتار کنید. فکر نکنید که ارباب رجوع پائین تر از شماست.
8- به شکایات و مشکلات مراجعین رسیدگی کنید اگر مشکل وی با وظایف شما ارتباط ندارد، ارباب رجوع را به کسی که به او مربوط می شود راهنمایی کنید.
9 - همیشه با سر و وضع مرتب در سر کار حاضر شوید درست بایستید و بنشینید.
10- از شایعه سازی، تهمت، غیبت، خبر چینی و هر اقدامی که صمیمیت و اعتماد کارکنان را تضعیف می کند، پرهیز نمایید.
11- اگر ارباب رجوع با شما به لحن بدی صحبت کرد آرام باشید و سعی کنید وی را آرام کنید و هیچگاه قبل از وی، محل خدمت را ترک ننمایید.
12- همیشه هنگام صحبت با ارباب رجوع، حداکثر توجه خود را به وی و مشکلاتش معطوف دارید.
13- از پاسخ دادن به سلام و احوال پرسی ارباب رجوع هیچگاه کوتاهی نکنید و از به کار بردن کلماتی مانند «متشکرم» و «خداحافظ» دریغ نورزید.
14- مراجعین را هر زمانی که موقعیت و نیاز ایجاب کند راهنمایی کنید و هیچگاه به آنان کم توجهی ننماید.
15- واضح و مودبانه با مراجعین صحبت کنید و لحن ملایمی داشته باشید.
16- اگر ارباب رجوع را راهنمایی می کنید، فکر نکنید که همه با یک بار شنیدن راهنمایی، آن را خواهند فهمید. همیشه از درک مطلب مراجعین کسب اطمینان کنید و از دوبار توضیح دادن نهراسید.
17- همیشه در برخورد با ارباب رجوع صبور باشید و زمان کافی برای ادای توضیح به ایشان بدهید.
18- سازمان و محل کار، خانه دوم شماست سعی کنید احساس خوشآیندی نسبت به آن در خود ایجاد کنید، شرایط کاری خود را طوری ترتیب دهید تا احساس آرامش و راحتی کنید.