|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

مروری بر دستاوردهای دولت سیزدهم در بخش آب خراسان شمالی

ارمغان بیش از 800 میلیارد تومان اعتبار برای مدیریت آب خراسان شمالی

مدیریت منابع آب خراسان شمالی در دو سال اخیر از فعالیت دولت سیزدهم، فعالیتهای متنوعی را در بخشهای مختلف انجام داده است که در آستانه هفته دولت، مهمترین اقدامات و فعالیتها در این گزارش مرور می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی، تسریع در عملیات اجرایی سد گلمندره در شهرستان گرمه، تسریع و تکمیل علاج بخشی سد بیدواز اسفراین، بهره برداری از بند لاستیکی کوشکی، عملیات اجرایی سد دربند و سد بش قارداش، لایروبی و بازگشایی بخشهایی از رودخانه اترک و مسیل‌های اطراف شهر بجنورد از مهمترین طرح هایی است که طی دوسال اخیر در دولت سیزدهم در خراسان شمالی اجرا شده و یا در حال اجراست.

در همین راستا، مهندس سید عقیل مرتضوی مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی اعلام کرد که بیش از 800 میلیارد تومان اعتبار در دوسال مالی 1400 و 1401 برای طرح‌های مدیریت آب این استان از جمله اجرا، تکمیل و سرعت بخشی طرح های نیمه تمام مصوب شده است.

وی اظهار داشت: میزان اعتبار مصوب این شرکت برای اجرای طرح های مدیریت آب در استان در سال مالی ۱۴۰۱ بیش از 500 میلیارد تومان بوده و در سال مالی ۱۴۰۰ نیز 364 میلیارد تومان اعتبار برای طرحهای مدیریت آب استان مصوب شده است که در مقایسه با سال های قبل افزایش قابل توجهی داشته و به عملیات اجرایی طرح ها سرعت بخشیده است.

او اعتبارات مصوب این شرکت در سالهای 1396 تا 1399 را سالانه حدود 100 میلیارد تومان ذکر کرد.

 

پیشرفت 88 درصدی سد گلمندره

وی با بیان اینکه دولت سیزدهم با اختصاص اعتبارات به عملیات اجرایی سد گلمندره در گرمه سرعت بخشیده است، گفت: این طرح اینک حدود 88 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تاکنون 574 میلیارد تومان اعتبار برای آن هزینه شده است.

او گنجایش مخزن سد گلمندره را ۲۸ میلیون متر مکعب ذکر و تصریح کرد: سد گلمندره با ابلاغ اعتبارات جدید پیشرفت فیزیکی مناسبی دارد و امسال برای آبگیری آماده می شود.

مهندس مرتضوی اظهار کرد: این سد از نوع خاکی با هسته رسی است که با توجه به پیگیری هایی که برای دریافت اعتبارات انجام شده، تکمیل آن در ردیف طرح های اولویت دار دولت قرار دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی گفت: هدف از ساخت این سد، کنترل سیلاب ورودی به جنگل گلستان، بهبود وضعیت کشاورزی در اراضی پایاب و رونق وضعیت صنعت و اقتصاد در این منطقه است.

وی اظهار کرد: با بهره برداری از این سد سالانه ۹ میلیون و ۳۰۰ هزار متر مکعب آب برای پوشش یکهزار هکتار از اراضی پایین دست تنظیم می شود. سد گلمندره در کیلومتر ۱۳۰ جاده بجنورد به آزادشهر قرار دارد.

 

پیشرفت 99 درصدی طرح علاج بخشی سد بیدواز اسفراین

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی تسریع و تکمیل عملیات اجرایی علاج بخشی سد بیدواز اسفراین را یکی دیگر از کارهای انجام شده در دولت سیزدهم در حوزه مدیریت منابع آب ذکر کرد و افزود: برای این طرح تاکنون 146 میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است.

مهندس مرتضوی گفت: تکمیل علاج بخشی سد بیدواز اسفراین که از مصوبات سفر رییس جمهور به استان است در سال گذشته زودتر از موعد مقرر، محقق شد.

او اظهار کرد: این پروژه با پیشرفت فیزیکی ۹۹ درصد بهره برداری شده و مخزن سد اسفراین از زمستان سال گذشته با تمام ظرفیت آماده آبگیری است.

وی تصریح کرد: فعالیت های میدانی، پایشی و کنترلی مربوط به علاج بخشی سد بیدواز اسفراین از سال ۹۳ و عملیات اجرایی علاج بخشی این سد در اوایل سال ۹۵ آغاز شد و در اواسط سال ۱۴۰۱ به پایان رسید.

او گفت: عملیات علاج بخشی سد بیدواز اسفراین به دلیل همزمانی اجرای آن با بهره برداری مداوم سد و همچنین کنترل و مدیریت سیلاب های ورودی به مخزن به ویژه سیلاب های بزرگ فروردین ماه سال ۹۸ در نوع خود اولین تجربه در کشور در این زمینه محسوب می شود.

وی افزود: ساخت راه دسترسی به بدنه سد از طریق سنگبرداری در سمت راست مخزن، جمع آوری تاج، برش طولی و عرضی قسمت بالایی بدنه سد و برداشت بخشی از بدنه، سنگ برداری تکیه گاه های راست و چپ بدنه و اجرای صفحات بتنی در تکیه گاه ها به منظور اصلاح شیب، خاکریزی بدنه سد تا تراز استقرار دستگاه هیدروفرز، بهسازی موضعی قسمت آسیب دیده در محدوده ای به طول ۱۲ متر و عرض هشت متر و عمق ۵۰ متر از طریق حفاری و تزریق بتن پلاستیک در هشت پنل به عمق متوسط ۵۰ متر از مهمترین کارهای انجام شده در عملیات اجرایی علاج بخشی سد بیدواز اسفراین است.

سد اسفراین که از نوع خاکی با هسته رسی است در سال ۸۳ به بهره برداری رسید و مخزن آن گنجایش ذخیره سازی بیش از ۴۸ میلیون متر مکعب آب و توان تنظیم سالانه ۴۱ میلیون متر مکعب آب را دارد.

 

بهره برداری از نیروگاه خورشیدی سد غلامان

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی در خصوص بهره برداری از نیروگاه خورشیدی سد غلامان نیز گفت:  ظرفیت تولید برق این نیروگاه ۱۰۰ کیلو وات ساعت است که برای اجرای آن بیش از سه میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است.

وی بیان کرد: نیروگاه خورشیدی سد غلامان با هدف تامین برق مورد نیاز این سد و کمک به شبکه تولید برق منطقه در زمان اوج پیک مصرف تاسیس شده و حدود 180 مگاوات ساعت برق طی یک سال اخیر از زمان بهره برداری توسط این نیروگاه تولید و به شبکه توزیع برق استان تزریق شده است.

 

بهره برداری از بند لاستیکی کوشکی

مهندس مرتضوی در خصوص بند لاستیکی کوشکی مانه و سملقان که مورد بهره برداری قرار گرفته است نیز گفت: ۱8 میلیارد تومان اعتبار برای ساخت این بند هزینه شده است و در سال جاری بیش از ۶۵۰ هزار متر مکعب آب توسط این بند تنظیم و تحویل اراضی کشاورزی تحت پوشش شده است.

او هدف از ساخت این بند لاستیکی را تجمیع برداشت های آب منطقه در قالب یک ایستگاه متمرکز و تامین آب یکهزار هکتار از زمین های کشاورزی در شهرستان مانه و سملقان اعلام کرد.

وی تصریح کرد: از مزیت این بند لاستیکی این است که با پمیاژ هوا، وارد مدار بهره برداری می شود، بدین گونه که ارتفاع می گیرد و آب پشت آن جمع می شود.

وی افزود: این بند همچنین قابلیت عبور سیلاب را از طریق تخلیه هوا و کاهش ارتفاع بند، دارد.
او توضیح داد: طول این بند، ۳۹ متر و ارتفاع آن سه متر است و یکهزار هکتار از زمینهای کشاورزی منطقه را پوشش می دهد.

نخستین بند لاستیکی خراسان شمالی در نزدیکی دو روستای کوشکی راجی وکوشکی ترکمن در شهرستان مانه و سملقان ساخته و در سال گذشته افتتاح شده است.

 

آغاز مجدد عملیات اجرایی سد بش قارداش

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی نیز در خصوص آغاز مجدد عملیات اجرایی سد بش قارداش بجنورد اظهار داشت: اجرای این طرح از سال ۸۹ آغاز شده است اما از سال ۹۵ بدلیل نبود اعتبار متوقف شد اما با تخصیص اعتبار از محل سفر رییس جمهوری در سال گذشته جانی تازه به خود گرفت.

مهندس محسن مدنی، پیشرفت فیزیکی کل طرح را  ۳۸ درصد و پیشرفت بدنه سد را حدود 50 درصد ذکر کرد و افزود: تاکنون 28 میلیارد تومان  اعتبار برای این طرح هزینه شده است.

وی گنجایش مخزن سد بش قارداش را حدود دو میلیون متر مکعب عنوان و اعلام کرد: این سد مخزنی با هدف تامین و گردش آب در تفرجگاه بش قارداش به منظور تامین آب مورد نیاز ۴۰۰ هکتار از زمین های پایین دست و افزایش جذابیت طبیعی این بوستان در شهر بجنورد نیز از دیگر اهداف این پروژه است.

وی افزود: اجرای کامل این پروژه علاوه بر پایداری و توسعه فضای سبز تفرجگاه بش قارداش باعث جذب هر چه بیشتر گردشگر و توسعه اقتصادی منطقه می شود.

 سد بش قارداش از نوع خاکی با هسته رسی است که ارتفاع آن از پی ۳۷ متر، طول تاج آن ۴۱۲ متر و سطح مخزن آن ۲۵ هکتار است.

 طرح سد مخزنی بش قارداش مشتمل بر سد، بند انحرافی، ایستگاه پمپاژ و خط انتقال آب به طول یک هزار و ۲۲۰ متر است که برای انحراف بخشی از  آب رودخانه فیروزه در فصول غیرزراعی و ذخیره آن، در بخش جنوبی مجموعه بش قارداش اجرا می شود.

 

عملیات اجرایی سد دربند

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی در خصوص سد دربند نیز گفت: این سد ۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تاکنون برای آن 68 میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است و بیش از یکهزار میلیارد تومان اعتبار نیز برای تکمیل آن نیاز است.

مهندس مدنی گنجایش مخزن سد دربند را ۳۱ میلیون متر مکعب عنوان کرد و افزود: موقعیت سد دربند واقع در کیلومتر ۵ جاده آشخانه-جاده جرگلان در شهرستان مانه و سملقان است.

 

لایروبی و بازگشایی رودخانه ها و مسیلهای مهم

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی نیز، لایروبی و بازگشایی رودخانه اترک را نیز یکی دیگر از طرحهای در دست اجرای این شرکت ذکر کرد و گفت: ۱۰ کیلومتر از این رودخانه در مدت ۲ سال اخیر با مشارکت بخش صنایع استان در راستای انجام مسئولیت اجتماعی آنها، لایروبی شده است.

مهندس وحید واسطه افزود: علاوه بر این در دو سال اخیر هشت کیلومتر از مسیل های اطراف شهر بجنورد نیز لایروبی و بازگشایی شده است.

او بیان کرد: ساماندهی رودخانه مرزی سومبار نیز یکی دیگر از برنامه های این شرکت است که در ۲ سال اخیر ۲ کیلومتر از طول مسیر ساماندهی شده است که در این خصوص تاکنون 25 میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است.

طول رودخانه سومبار در شهرستان رازو جرگلان ۳۲ کیلومتر است که در سال های گذشته عملیات بازگشایی و لایروبی بخش‌های عمده آن انجام شده و عملیات ساماندهی رودخانه نیز در دست اقدام است.

وی هدف از ساماندهی این رودخانه را تثبیت بستر و ساحل این رودخانه و حفظ اراضی در مواقع سیلاب های مخرب ذکر کرد.

در استان خراسان شمالی تا کنون هشت سد با مجموع گنجایش ذخیره حدود ۲۳۰ میلیون متر مکعب آب ساخته شده است.

 میانگین بارندگی سالانه در استان خراسان شمالی کمتر از 270 میلی متر و حجم منابع آب تجدید پذیر حدود یک میلیارد و 42 میلیون متر مکعب است که از این مقدار حدود 578 میلیون متر مکعب آبهای سطحی استان را تشکیل می‌دهد و حدود 464 میلیون متر مکعب آبخوانهای زیرزمینی را تغذیه می کند.

 

گزارش تصویری این فعالیتها و اقدامات را در نمایشگاه مجازی همین پایگاه اطلاع رسانی ببینید https://wnkh.ir/st/196/

 

 

کد خبر: 845
  تاریخ خبر : 1 شهریور 1402
  آخرین به‌روزرسانی : 4 شهریور 1402
 مدیر روابط عمومی
 711
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 43
  • بیشترین بازدید همزمان : 462
  • بازدید امروز : 5,986
  • بازدید دیروز : 5,799
  • کل بازدید : 5,161,694
  • آخرین به روزرسانی : 8 اردیبهشت 1403 08:08:28
  • شناسه IP شما : 3.139.238.76

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : خراسان شمالی، بجنورد، خیابان طالقانی شرقی ، بلوار استقلال ، روبروی بوستان شهر
  • کدپستی : 9415644891
  • تلفن : 2-32263281-058
  • فاکس : 32263280-058
  • پست الکترونیکی : info[at]nkhrw.ir
  • پیامک : 30006883
  • تلفن گویا :