|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

پیشرفت چشمگیر شبکه‌های آبیاری پایاب سدهای خراسان شمالی

سخنگوی شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی اعلام کرد: روند مطالعه و ساخت شبکه‌های آبیاری و زهکشی پایاب سدهای این استان در سالهای اخیر پیشرفت چشمگیری داشته و در صورت برنامه‌ریزی درست برای بهره‌برداری صحیح توسط کشاورزان، نظام مصرف آب در استان متحول خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی این شرکت، مهندس "بابک بهادری" گفت: شبکه های آبیاری و زهکشی ساخته شده در پایاب سدهای استان 158 کیلومتر متر طول دارند و این شبکه‌ها در مجموع 14 هزار هکتار زمین کشاورزی پایاب سدهای استان را به صورت توسعه زمین‌های آبی و یا بهبود آبیاری زمین‌های دیم پوشش می دهند.
او افزود: در پایین دست سد شیرین دره نیز حدود شش کیلومتر شبکه آبیاری و زهکشی برای پوشش بیش از پنج هزار هکتار از زمین‌های پایاب این سد در دست ساخت است.
وی تصریح کرد: علاوه بر این موارد حدود 125 کیلومتر شبکه آبیاری و زهکشی برای پوشش بیش از سه هزار هکتار از زمین‌های پایاب چهار سد جدید در دست ساخت استان ساخته خواهد شد.
او اظهار داشت: شبکه های آبیاری و زهکشی پنج سد در دست مطالعه استان نیز در مجموع بیش از یکصد کیلومتر است که حدود هشت هزار هکتار را پوشش خواهند داد.

شبکه آبیاری و زهکشی پایاب سد شیروان
سخنگوی شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی گفت: شبکه آبیاری و زهکشی زمین‌های پایاب سد شیروان با 80 کیلومتر طول، وسیع‌ترین شبکه آبیاری در استان است که بیش از پنج هزار و 700 هکتار زمین را پوشش می دهد.
به گفته مهندس بهادری، شبکه اصلی آبیاری زمینهای پایاب سد شیروان با 92 میلیارد ریال هزینه در اوایل سال 1386 با حضور وزیر وقت نیرو به بهره‌برداری رسیده و اجرای پروژه شبکه فرعی آبیاری پایاب سد شیروان در محدوده اراضی تعاونی گلدشت خانلق نیز تاکنون 43 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
او اعلام کرد: با اجرای شبکه فرعی آبیاری 461 هکتار از اراضی پایاب سد شیروان از سیستم آبیاری تحت فشار بهره مند خواهند شد. وی افزود : شبکه فرعی پایاب سد شیروان شش هزار و 700 متر طول دارد و برای اجرای این شبکه تاکنون بیش از چهار میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.
او بیان کرد: برای اجرای شبکه فرعی در 691 هکتار از اراضی پایاب سد شیروان به بیش از یک میلیارد و 200 میلیون ریال اعتبار دیگر نیاز است. وی یادآور شد: سد شیروان با توان تنظیم سالانه 44 میلیون مترمکعب و با هدف مهار و کنترل سیلابها و تامین آب بخش کشاورزی، شرب و صنعت بر روی رودخانه قلجق ساخته شده و در سال 1381 به بهره‌برداری رسیده است.

شبکه آبیاری و زهکشی پایاب سد اسفراین
به گفته سخنگوی شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی، شبکه اصلی آبیاری زمینهای پایین دست سد اسفراین نیز به طول 63 کیلومتر و با هزینه بیش از 80 میلیارد ریال در پاییز سال 1377 با حضور وزیر وقت نیرو به بهره برداری رسیده است.
مهندس بهادری، پیشرفت فیزیکی عملیات اجرایی پروژه شبکه فرعی آبیاری پایاب سد اسفراین در محدوده روستای فرطان و کوشکی را بیش از 66 درصد اعلام کرد و گفت : با اجرای شبکه فرعی آبیاری 691 هکتار از اراضی پایاب سد اسفراین که 500 هکتار آن در روستای فرطان و مابقی در روستای کوشکی است از سیستم آبیاری تحت فشار بهره مند خواهند شد.
وی افزود : شبکه فرعی پایاب سد اسفراین حدود سه هزار متر طول دارد و برای اجرای این شبکه تاکنون بیش از سه میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است. او بیان کرد: برای تکمیل اجرای شبکه فرعی در 691 هکتار از اراضی پایاب سد اسفراین به بیش از پنج میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
سد اسفراین با توان تنظیم سالانه 39 میلیون متر مکعب در سال با هدف کنترل و مهار سیلابها و تامین آب مورد نیاز کشاورزی، صنعت و شرب ر روی رودخانه بیدواز با مجموع هزینه 160 میلیارد ریال اعتبار ساخته شده و در سال 1383 به بهره برداری رسیده است.

شبکه آبياري و زهکشی پاياب سد شيرين‌دره
سخنگوی شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی در مورد شبكه اصلی آبياري و زهكشي زمينهاي پاياب سد شيرين دره در شهرستان "مانه وسملقان" نیز اظهار داشت: شبکه اصلی پایاب این سد تا پایان پاییز امسال 63 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
به گزارش روابط عمومی شرکت سهامی آب منطقه ای خراسان شمالی، مهندس بهادری، هدف از اجراي آن را تحقق بخشي از اهداف ساخت سد شيرين‌دره براي تنظيم آب و بهبود آبياري زمين‌هاي كشاورزي منطقه اعلام كرد.
او گفت:‌ با اجراي شبكه آبياري و زهكشي زمين‌هاي پاياب سد شيرين‌دره، سالانه 38 ميليون متر مكعب آب براي كشاورزي كنترل و مديريت مي‌شود. وی تصريح كرد: با بهره برداري از اين طرح علاوه بر بهبود آبياري بيش از دو هزار هكتار زمين كشاورزي، بيش از سه هزار هكتار از زمينهاي منطقه نيز زير كشت آبي خواهد رفت.
وي گفت: شبکه اصلی آبیاری و زهکشی زمینهای پایاب سد شیرین دره 57 کیلومتر و شبکه فرعی آن 120 کیلومتر طول دارد که پس از اجرای شبکه اصلی، ساخت شبکه فرعی نیز آغاز می شود. او مبلغ کل اعتبار برآورد شده برای اجرای کل شبکه اصلی و فرعی زمینهای پایاب سد شیرین دره را 200 میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: با اجراي اين طرح علاوه بر توسعه زمينهاي آبي منطقه به وسعت بيش از سه هزار هكتار، بازده آبياري زمينهاي كشاورزي در سطح كلي بيش از پنج هزار هكتار از 35 درصد به حدود 90 درصد افزايش خواهد يافت.
سد شیرین دره كه توان تنظيم سالانه بيش از 68ميليون متر مكعب آب را دارد از نوع خاكي سنگريزه اي با هسته رسي است در شهرستان مانه و سملقان ساخته شده و در فروردین ماه 1384 به بهر‌ه‌برداری رسیده ‌است. سد شیرین دره بزرگترين سد استان خراسان شمالي است.

شبکه آبیاری و زهکشی پایاب سد چری
سخنگوی شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی گفت: شبکه آبیاری و زهکشی زمینهای پایاب سد چری در شهرستان فاروج با هدف بهبود روش آبیاری یکهزار و 100 هکتار از زمینهای کشاورزی منطقه نیز در سال 1386 به بهره برداری رسیده است.
بابک بهادری افزود: ، شبکه آبیاری و زهکشی زمینهای پایین دست سد چری، هشت هزار و 600متر طول دارد و برای ساخت آن هفت میلیارد و 129 میلیون ریال اعتبار هزینه شده است.
او اظهار داشت: در این شبکه برای افزایش عملکرد، اثربخشی و بهره وری بیشتر از آب، زمینهای کشاورزی پایاب سد چری به روش بارانی و قطره ای آبیاری می شود. وی تصریح کرد: شیب زمین در منطقه به میزانی است که انرژی لازم برای آبیاری بارانی و قطره ای را تامین می کند و نیاز به ساخت ایستگاه پمپاژ نیست.
وی گفت: پیشتر آب رودخانه چری با نهرهای سنتی به زمینهای کشاورزی منتقل و زمینها به روش غرقابی آبیاری می شد که بازده آبیاری از 35 درصد فراتر نمی رفت اما با بهره برداری از شبکه آبیاری و زهکشی زمینهای پایاب سد چری بازده آبیاری تا 90 درصد افزایش یافته است.
به گفته او سد چری که توان تنظیم سالانه شش میلیون متر مکعب آب را دارد در 10 کیلومتری غرب شهر فاروج با هدف کنترل سیلابهای منطقه و تامین آب مورد نیاز کشاورزی ساخته شده و در سال 1377 به بهره برداری رسیده است.

 

کد خبر: 88
  تاریخ خبر : 8 دی 1389
 2157
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 69
  • بیشترین بازدید همزمان : 462
  • بازدید امروز : 6,781
  • بازدید دیروز :
  • کل بازدید : 5,620,586
  • آخرین به روزرسانی : 18 اردیبهشت 1403 14:17:46
  • شناسه IP شما : 18.224.37.68

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : خراسان شمالی، بجنورد، خیابان طالقانی شرقی ، بلوار استقلال ، روبروی بوستان شهر
  • کدپستی : 9415644891
  • تلفن : 2-32263281-058
  • فاکس : 32263280-058
  • پست الکترونیکی : info[at]nkhrw.ir
  • پیامک : 30006883
  • تلفن گویا :